IPA, de allersnelste groeier!

MooieNel1

‘IPA is de snelste groeier’
Het bierlandschap is sterk in beweging. Welke trends bruisen op en hoe word je als brouwerij future-proof? Aan het woord is Marcel van Noort, Sales Manager Horeca Nederland van Jopen.

Vertel, hoe ontwikkelt het bierlandschap zich?
“De pilsbrouwerijen hebben de bierwereld lang gedomineerd. De consumptie van speciaalbier wint echter steeds meer terrein. Binnen de totale bierconsumptie van 12,27 miljoen hectoliter, is de consumptie van speciaalbier gestegen naar 10,9%.”

Welke bierstijlen zijn niet te missen?
“Als we kijken naar de groei van speciaalbier, zien we dat de bierstijl India Pale Ale het snelst groeit. Uit cijfers blijkt dat IPA met 45% de hardste groeier is. En laten wij nou net veel, kwalitatief sterke, IPA’s brouwen”, glimlacht Marcel. “Zo is Jopen Mooie Nel IPA, de meest bekroonde IPA van Nederland”.

Welke trends voeren de boventoon?
“Alcoholvrij en laag-alcoholisch bier is ongekend populair. De verkoop is maar liefst met ruim 30% gestegen. Bijna de helft van de bierdrinkers kiest af en toe bewust voor bier met minder alcohol, omdat ze nog moeten rijden, ze verantwoord willen omgaan met alcohol en het een goede smaak heeft’’.

Hoe haken jullie in op deze trend?
“Wij dagen onszelf continu uit en komen met innovaties. Zo hebben we vorig jaar Jopen Non IPA geïntroduceerd. Door te experimenteren met een speciale gist, die zo min mogelijk alcohol produceert, hebben we een manier gevonden om een alcoholarm craft bier te brouwen. Deze IPA bevat 0,3% alcohol heeft tonen van tropisch fruit met een mooie bitterheid, zoals je van een IPA verwacht. En dit jaar kregen we fantastisch nieuws. Onze alcoholarme IPA won een gouden award tijdens de Dutch Beer Challenge en werd verkozen tot Country Winner bij de World Beer Awards!”

Gefeliciteerd! En we mogen jullie dubbel feliciteren. In november bestaat Jopen namelijk 25 jaar. Wat brengt de toekomst?
“Met de opening van de Jopenkerk Haarlem in 2010 hebben we Haarlem weer terug op de kaart gezet als relevante brouwersstad. We stonden te popelen om verder te groeien. De vraag naar ons bier groeit zowel in Nederland als in het buitenland sterk. Daarom volgde in 2015 een tweede brouwhuis in de Haarlemse Waarderpolder. De afgelopen jaren zijn we uitgegroeid tot één van de toonaangevende craft brouwers van Nederland. Maar met het steeds groter wordende aanbod van craft-brouwerijen en de interesse van pilsmerken in speciaalbier, moeten we niet stil blijven staan. Ons doel is om het merk Jopen nog sterker op de kaart zetten.”

Hoe willen jullie dat voor elkaar boksen?
“We willen pilsdrinkers, die geïnteresseerd zijn in craft bier, bereiken. We hebben daarom hard gewerkt aan een merkpositionering die goed aansluit bij een bredere doelgroep. Daarbij hoort een nieuwe uitstraling en geoptimaliseerde portfolio-aanpak. De eerste creatieve uitkomsten hiervan zullen eind dit jaar zichtbaar worden voor het grote publiek. Het doel? In het craft-bierlandschap voorop blijven lopen natuurlijk.”

Marcel van Noort
Sales Manager Horeca Nederland Jopen / Jopenbier.nl


Print