Kalfsvlees is zijn ‘zielige’ imago kwijt

Voorafgegaan door de ons omringende landen is kalfsvlees ook in Nederland aan een gestage opmars bezig. Mede dankzij de groothandels die het bijzondere, gezonde en duurzame product op allerlei manieren promoten. Langzaam maar zeker wordt ook de aarzelende consument over de streep getrokken. Wie in de jaren negentig het nieuws volgde, werd er vrijwel automatisch mee geconfronteerd: gruwelijke beelden van pasgeboren, zielig kijkende kalfjes, met de kop naar buiten en de rest van het lichaam opgesloten in erbarmelijke ruimtes die nauwelijks groter waren dan de arme diertjes zelf. Kleine houten of stalen hokken met nauwelijks bewegingsruimte, geen stro en al helemaal geen daglicht.

Het is een beeld uit lang vervlogen tijden dat bij de doorsnee consument veel te lang is blijven hangen, erkent Patricia van Krieken, Manager Marketing en Communicatie bij Stichting Promotie Kalfsvlees. ,,De afgelopen twintig jaar zijn de levensomstandigheden in de kalvermesterij sterk verbeterd.”

Huiverig

Jonge runderen vetmesten als ‘kistkalf’ (zoals hierboven beschreven) is sinds 2004 verboden in Nederland (en sinds 2008 in de hele Europese Unie). Toch is de productiewijze van destijds – dierenwelzijnsorganisaties hielden niet op er in de media aandacht voor te vragen - er mede debet aan dat veel consumenten nog altijd huiverig staan ten opzichte van kalfsvlees. ‘Zielig’ is een woord dat in restaurants vaak op te tekenen valt als gasten een blik op de menukaart werpen en daarop een of meerdere gerechten op basis van kalfsvlees zien staan.

,,Veel mensen realiseren zich niet dat kalfsvlees in feite een bijproduct is van de zuivelindustrie”, zegt Patricia van Krieken. ,,De zuivelmarkt kan alleen bediend worden als er genoeg kalfjes worden geboren. Door op een respectvolle en diervriendelijke manier om te gaan met de kalfjes die niet worden grootgebracht om later melk te geven (het betreft de mannetjes, maar ook een deel van de vrouwtjes) praat je niet langer een bijproduct, maar ben je maatschappelijk verantwoord bezig omdat je op een uiterst zorgvuldige manier omgaat met voedsel.”

Bijzonder product

De Stichting Promotie Kalfsvlees, waarvoor Van Krieken werkt, is het voorlichtingsorgaan van kalfsvleesproducent VanDrie Group in Mijdrecht, producent van kalfsvlees en tevens wereldmarktleider. De stichting is opgericht om consumenten, maar ook retailers en de horeca, bewust te maken van het feit dat kalfsvlees een bijzonder product is met heel veel mogelijkheden. En dat het negatieve imago dat ooit aan de sector kleefde al lang niet meer van deze tijd is.

,,Het is belangrijk dat de consument het juiste verhaal te horen krijgt, namelijk dat het juist niet zielig is en je met het eten van duurzaam en diervriendelijk geproduceerd kalfsvlees bijdraagt aan een betere samenleving”, aldus Van Krieken. ,,Maatschappelijk verantwoord ondernemen is tegenwoordig een veelgehoorde kreet, maar de VanDrie Group deed het al lang voordat het principe was uitgevonden, namelijk sinds de jaren zestig. Door onze visie op maatschappelijk verantwoord ondernemen krijgt niet alleen een bijproduct uit de zuivelindustrie een toegevoegde waarde (de kalveren worden op verantwoorde wijze grootgebracht, krijgen goed te eten en hebben alle ruimte), maar zien we ook ook toe op een duurzame verwerking van de afvalstromen. Daarnaast hebben we als bedrijf voedselveiligheid hoog in het vaandel staan: we werken wereldwijd met een uniek track- and tracesysteem op basis van identificatienummers, waardoor de herkomst van het vlees op elk gewenst moment gemakkelijk vast te stellen is, waardoor elke vorm van fraude vrijwel uitgesloten is.”

Veel vraag

Kalfstong, kalfswang, kalfsoester, en niet te vergeten zwezerik, kalfshaas en kalfslende Het zijn voorbeelden van soorten kalfsvlees die klinken als een klok. Maar eigenlijk is naar alle delen veel vraag, zeker als je het internationaal bekijkt. ,,Bij de VanDrie Group –we zie toe op zo’n 1500 stallen door heel Nederland – praten we niet in termen van ‘courante’ en ‘incourante’ delen. We zijn trots op het feit dat 99 procent van het dier verwerkt wordt. In Frankrijk doet - afgezien van zwezerik – al het orgaanvlees het onverminderd goed. Kalfshersenen en kalfslever bijvoorbeeld, maar ook kalfslonghaas, een product dat je in Nederland niet meer tegenkomt, maar in Frankrijk in veel restaurants te krijgen is. Veel van de kalfsschenkels die in Italië worden gebruikt voor ossobucco, en gerecht dat wordt beschouwd als typisch Italiaans, zijn uit Nederland afkomstig. Van het vlees dat overblijft, worden gehakt en hamburgers gemaakt. De vellen worden geleverd aan de leerindustrie. De VanDrie Group mag dan en wereldspeler zijn, we zijn en blijven ook ambachtelijk; daaraan doen we geen concessies.”

Relatief duur

Ook op BBB Maastricht zal de grote verscheidenheid aan mogelijkheden met kalfsvlees onder de aandacht worden gebracht tijdens de zogeheten kookwedstrijden op maandag, waar diverse topchefs uit het hele land hun kunnen laten zien. De VanDrie Group is zelf niet vertegenwoordigd op de beurs, in verband met deelname aan een internationaal event, de grootste Foodbeurs van Europa, die gelijktijdig met BBB Maastricht gehouden wordt. Wel sponsort het bedrijf de kookwedstrijden op maandag.

Volgens Patricia van Krieken van de Stichting Promotie Kalfsvlees is voor de grote chefs een belangrijke rol weggelegd als het gaat om de verdere vergroting van de populariteit van kalfsvlees. ,,Het is zacht, mals vlees met een fijne structuur waar weinig vet in zit. Het vraagt wel om de juiste bereidingswijze. Als mensen een dergelijk mooi product in restaurants krijgen voorgezet, zullen ze eerder het overwegen het ook thuis te eten. Maar het is de chef die de beslissing neemt. Kalfsvlees is gelet op de zorgvuldige productiewijze een relatief duur product. Desondanks merken we dat er een stijgende lijn inzit en dat – mede dankzij de horecagroothandel - ook Nederland als afzetmarkt groeit. De tijd van de zielige kalfjes ligt heel ver achter ons. Gelukkig maar.”          


Print